„Не беа направени обиди за усвојување на релевантните уставни измени наведени во Заклучоците на Советот од 18 јули 2022 година, кои земјата се обврза да ги започне и постигне, со цел да се обезбеди дека Уставот ги опфаќа граѓаните кои живеат во границите на државата и кои се дел од други народи, како што се Бугарите. Потребни се трајни и решителни чекори за забрзување на спроведувањето на сите реформи поврзани со ЕУ, надвор од оние од Агендата за реформи и за напредок во процесот на преговори за пристапување во ЕУ. Меѓупартиската соработка е од витално значење во овој поглед“, стои во Извештајот на ЕК

Северна Македонија треба да ги спроведе основните реформи поврзани со Европската Унија. Земјата одржуваше добри односи со другите земји вклучени во процесот на проширувањето и продолжи со своето ангажирање во регионалните иницијативи. Постојните билатерални договори со соседните земји треба да се спроведат со добра волја од сите страни, вклучувајќи го и Преспанскиот договор со Грција и Договорот за пријателство, добрососедство и соработка со Бугарија, се наведува во Извештајот на Европската комисија за напредокот на земјава за 2025 година објавен денеска.
Во Извештајот се нагласува дека Северна Македонија ја одржала својата целосна усогласеност со заедничката надворешна и безбедносна политика на ЕУ, вклучително и во однос на агресивната војна на Русија против Украина, испраќајќи силен сигнал за својот стратешки избор за пристапување во ЕУ и покажувајќи се како сигурен партнер.
Демократија
Во областа на демократијата, Европската комисија нотира дека парламентот ги извршува своите овластувања на генерално ефикасен начин. Сепак, забележува ЕК, политичката поларизација во парламентот продолжи, одложувајќи го усвојувањето на важни реформи и неколку долгоочекувани назначувања.
„Парламентот треба да ги забрза потребните реформи за процесот на интеграција во ЕУ. Дополнително, парламентот треба внимателно да ја планира и усвои својата агенда и да ја ограничи употребата на скратени законодавни процедури. Меѓупартиската соработка останува од суштинско значење за забрзување на спроведувањето на реформите поврзани со ЕУ, што е во интерес на граѓаните. Не беа направени обиди за усвојување на релевантните уставни измени наведени во Заклучоците на Советот од 18 јули 2022 година, кои земјата се обврза да ги започне и постигне, со цел да се обезбеди дека Уставот ги опфаќа граѓаните кои живеат во границите на државата и кои се дел од други народи, како што се Бугарите. Потребни се трајни и решителни чекори за забрзување на спроведувањето на сите реформи поврзани со ЕУ, надвор од оние од Агендата за реформи и за напредок во процесот на преговори за пристапување во ЕУ. Меѓупартиската соработка е од витално значење во овој поглед“,
стои во Извештајот.
Европската комисија забележува дека меѓуетничките односи останале стабилни, а Охридскиот рамковен договор продолжил да се спроведува и препорачува Северна Македонија да продолжи да ги зајакнува своите преговарачки структури во ЕУ и да постигне добра координација меѓу ресорните министерства и институции.
Граѓански организации
Во делот на граѓанските организации (ГО) во Северна Македонија, во Извештајот е наведено дека тие генерално работат во генерално поволна средина.
„Владата донесе одлука за назначување членови на Советот за соработка меѓу Владата и граѓанското општество. Овој развој на настаните донесе долгоочекувано реактивирање на Советот, во согласност со препораките на Комисијата. Гледајќи напред, Советот сега треба ефикасно да ја исполни својата улога. Владата треба да ги зголеми своите напори за да обезбеди вклученост на граѓанското општество во сите приоритетни области и во консултативните активности. Потребните измени на сегашните законски и финансиски рамки за обезбедување транспарентно јавно финансирање на ГО сè уште не се усвоени“,
стои во Извештајот за напредокот на земјава.
Реформи на јавната администрација
Северна Македонија останува умерено подготвена во областа на реформата на јавната администрација, забележува Европската комисија.
„Постигнат е одреден напредок во областа на е-влада, со измените на Законот за електронски документи, електронска идентификација и доверливи услуги со кои се транспонира регулативата еИДАС и се воведува Дигитален паричник за идентитет. Направени се напори за дигитализација на институционалните регистри, поедноставување на електронските процедури и зголемување на размената на податоци“,
се наведува во Извештајот.
Фундаментални права
Во делот на фундаменталните права, Европската комисија нотира дека правната рамка за фундаменталните права е делумно усогласена со законодавството на ЕУ и европските стандарди. Во Извештајот се забележува дека не е постигнат никаков напредок во заштитата на личните податоци и дека условите за живот во затворите остануваат ужасни.
Слобода на изразување
Во однос на слободата на изразување, Европската комисија оценува дека Северна Македонија е помеѓу одредено и умерено ниво на подготовка за слободата на изразување и постигнала ограничен напредок во оваа област.
„Правната рамка што ги регулира медиумите сè уште не е целосно усогласена со Европскиот закон за слобода на медиумите (EMFA), иако е постигнат одреден напредок во Законот за медиуми. Финансиската независност на Агенцијата за аудио и аудиовизуелни медиумски услуги е подобрена, а новите членови на нејзиниот Совет се избрани од парламентот. Јавниот радиодифузен сервис се соочува со предизвици, и покрај подобрувањата во неговото финансирање и назначувањето на неговиот Совет од страна на парламентот. Предизвиците остануваат во врска со транспарентноста на сопственоста на медиумите.Рамката за распределба на државното рекламирање покренува загриженост за потенцијалната злоупотреба на политичките средства и нарушувањето на пазарот“,
стои во Извештајот на ЕК.
